Nyt lønreguleringsværktøj bekæmper ulige lønjustering

Baseret på den svenske model med årlige lønreguleringer, udruller Sympa en ny funktion, der er udviklet til at hjælpe med at sikre løngennemsigtighed i hele Europa.

Sympa, den hurtigst voksende udbyder af HR-løsninger i Norden, lancerer nu et værktøj til lønreguleringer, der hjælper virksomhederne med retfærdigt at simulere, tracke og opdatere medarbejdernes lønninger. Lanceringen af værktøjet markerer den afsluttende fase af et omfattende, fælles udviklingsprojekt, hvor Sympa har arbejdet tæt sammen med svenske erhvervskunder for at identificere og håndtere udfordringer i forbindelse med processerne i de årlige lønreguleringer.

9 ud af 10 svenske medarbejdere er omfattet af kollektive overenskomster og den strengeste lovgivning om ligeløn i verden. De årlige lønreguleringer bliver derfor betragtet som det største smertepunkt for svenske virksomheder, der ikke har de rigtige værktøjer til at sikre en problemfri proces. HR-ledere i hele Europa kan nu benytte Sympas værktøj til digitalt at foreslå faste eller procentuelle stigninger i et sikkert og centraliseret HR-system.

Når værktøjet bliver brugt sammen med en gennemgang af præstationer, er der ikke længere behov for manuelle lønændringer for den enkelte medarbejder. Det giver 100% gennemsigtighed for beslutningstagerne, da de får mulighed for at håndtere enhver ulige lønfordeling, og træffe velfunderede forretningsbeslutninger med tillid til, at oplysningerne er opdaterede og sikre.

“Sympas største prioritering er at bygge HR-løsninger, der passer til vores kunder og deres behov,” siger Sympas CEO Keijo Karjalainen. “Det er utroligt vigtigt, at vi ved, hvad folk mener om vores system, når de bruger det. Derfor har vi altid en aktiv og løbende dialog med vores kunder og andre interessenter. Det fællesudviklede projekt, der gik forud for lanceringen af vores nye værktøj, var ingen undtagelse, og derfor mener vi, at vi har udviklet præcis det værktøj, vores kunder har brug for til at gennemføre effektive lønreguleringer” fortsætter han.

Johanna Löfgren, Customer Success Manager hos Sympa, møder dagligt HR-medarbejdere fra forskellige virksomhedstyper. “Det er tydeligt, at den årlige lønregulering er et stort smertensbarn for HR. At skulle opdatere mange ark med data, og samtidig også sikre at opdateringsflowet går fra HR til ledelsen og videre, er ikke særligt sikkert, effektivt eller gennemsigtigt. Faktisk kan det påvirke hele organisationen negativt, hvis det ikke udføres på en effektiv måde,” siger hun.

“Det problem ville vi gerne løse for vores kunder. Værktøjet er udviklet sammen med vores kunder og viser vores værdier: Udover at gøre lønreguleringer mere transparente og lige, kan det have en stor generel indvirkning på lønfordelingen i det lange løb – eksempelvis på tværs af forskellige køn og aldersklasser. Dette er et glimrende eksempel på, hvorfor jeg har så stor glæde af dialogen med vores kunder!” afslutter hun.

Sympa blev etableret i 2005 i Finland og har nu mere end 800 virksomheder og partnere (blandt andet BMW, Scania og ABAX), som de hjælper med hensyn til medarbejderudvikling, at arbejde mere effektivt og til at træffe endnu smartere strategiske beslutninger ved hjælp af deres 100% digitale HR-løsning. Sympa er vinder af Årets HR-systemprojekt, 2019″, og har en af de højeste  kundetilfredshedsrater inden for HR-teknologi i Europa.

Om Sympa

Sympa er en komplet løsning, der nemt kan tilpasses, så systemet matcher din virksomhed perfekt, og du kan få større fokus på medarbejderne og smart beslutningstagning. Systemet giver et tydeligt og samlet overblik over alle medarbejderdata, ubegrænsede integrationer med andre software og er en pålidelig løsning til automatisering af en lang række af de daglige HR-opgaver. Sympa anvendes på nuværende tidspunkt af mere end 1.000 organisationer, har en omfattende kundesupport og en af de højeste kundetilfredshedsrater inden for HR-teknologi i Europa. Besøg www.sympa.dk for mere information.